Vojtěch Hynais (1854–1925) byl nejen mistrem štětce, ale i jedním z nejvýraznějších představitelů českého výtvarného umění přelomu 19. a 20. století. Jeho jméno je neodmyslitelně spjato s ikonickou oponou Národního divadla, kterou vytvořil po ničivém požáru v roce 1881. Tato opona, nesoucí heslo „Národ sobě“, se stala symbolem české kulturní identity a dodnes patří k nejcennějším artefaktům českého výtvarného dědictví.
Hynais se narodil ve Vídni v rodině vlastenecky smýšlejícího krejčího. Studoval na vídeňské Akademii výtvarných umění, později v Paříži, kde se stal žákem slavného Jean-Léona Gérôma. Ve Francii se prosadil jako dekoratér a grafik, ale jeho srdce patřilo Čechám. Vrátil se, aby přispěl k výzdobě Národního divadla a stal se jedním z klíčových členů tzv. generace Národního divadla.
Jeho dílo je charakteristické akademickým klasicismem, jemnou prací s kompozicí a světlem, ale také hlubokým porozuměním lidské figuře. Vedle monumentálních dekorací se věnoval portrétům, krajinomalbě i grafice. Hynaisovo jméno se dokonce dostalo do české filmové klasiky – v komedii Světáci zazní slavná replika „Hynaise znám osobně“, která svědčí o tom, jak hluboko se jeho jméno zapsalo do kulturní paměti.
Letos, u příležitosti 100. výročí jeho úmrtí, vyšla u Nakladatelství Academia monumentální dvousvazková monografie HYNAIS od historičky umění Marie Mžykové. Toto výjimečné dílo nabízí nejen detailní pohled na Hynaisův život a tvorbu, ale také bohatou obrazovou dokumentaci, vhled do jeho korespondence, katalog olejomaleb a pastelů, přehled výstav, ocenění i adres jeho ateliérů.
Monografie HYNAIS je nejen odborným příspěvkem k dějinám umění, ale i vizuálním zážitkem pro každého milovníka krásy. Pokud chcete poznat Hynaise nejen jako autora slavné opony, ale jako člověka, který formoval tvář českého výtvarného umění, tato kniha by neměla chybět ve vaší knihovně.